Fantastische Families #3

Gepubliceerd op 2 oktober 2019 om 19:22

'Stoere Kinderen'

De onderzoeksles 'Stoere kinderen' vraagt om een beetje voorkennis. Kinderen moeten begrijpen dat na de Tweede Wereldoorlog Nederland weer opgebouwd moest worden. Daar moesten veel
(toen jonge) mensen  hard voor werken. Er kan gezegd worden dat deze mensen niet veel tijd en geld hadden om leuke dingen te doen. 

De onderzoeksles

Het eerste audiofragment vinden de kinderen slecht te verstaan, maar ze komen wel tot de conclusie dat het radioprogramma als amusement bedoelt is. Niet echt de humor van deze tijd, vinden ze. Ik vertelde dat dit in de jaren 40 tot 50 erg populair was.
Hierna bekijken we wat de nozems zoal uitspookte. Ik leg uit dat dit de kinderen waren van de (jonge) mensen, die  ouder zijn geworden. Gelukkig vindt de klas dat het gedrag in het verkeer van de nozems gevaarlijk is en vinden het niet oké dat ze roken. Niet echt een gezonde levensstijl, maar ze hebben het wel naar hun zin, vindt de klas.

Wat wilden de nozems anders dan hun ouders?

Deze vraag konden de kinderen wel beantwoorden. De nozems wilden jong kunnen zijn en leuke dingen kunnen doen. De ouders wilden dit misschien ook wel, maar dat was er gewoon niet in die tijd. 
Ik vroeg of de kinderen zich konden voorstellen wat de ouders van de nozems vonden. Veel kinderen geloofden niet dat de ouders het gedrag oké vonden. Sommigen dachten dat de ouders misschien wel jaloers waren op de leuke dingen die hun kinderen wel konden doen. De kinderen wilden zich afzetten van hun ouders en deden daarom andere kleren aan, deden dingen die hun ouders niet leuk vonden. 
Volgens de kinderen was het gevolg dat veel dingen die de nozems deden erna wel mochten en dat ze hun eigen kinderen later wat vrijer zouden opvoeden. 

Toen ik aan het einde van de les vroeg wat de kinderen denken te hebben gehad aan deze les voor hun eigen onderzoek kreeg ik de volgende antwoorden: 
- Ik ga nu ook onderzoeken wat de ouders van Elvis dachten toen hij
  de muziek in ging.
- De ouders van Anne Frank passen precies in het plaatje van de
  ouders. Nu weet ik hoe het er normaal uitgezien zou hebben als ze
  niet ondergedoken zaten.
- Wij willen weten wat de ouders van Stalin van zijn gedrag vonden.


Eindproducten

Ondertussen nemen de eindproducten meer en meer vorm aan. Voorbeeld van deze week is het Achterhuis van Anne Frank. 
De grote groep van 4 kinderen kwam samen op het idee om het Achterhuis na te maken om in hun presentatie te kunnen laten zien hoe de familie Frank zou hebben geleefd. 
Bekijk onderstaande foto's.

Hopelijk heeft deze blog jou en jouw leerlingen inspiratie gegeven voor deze les en eindproducten!

Heb je vragen, tips of tops? Plaats een reactie!

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.