Halloween is een feest uit de Verenigde Staten. In Nederland is het feest steeds meer in opkomst. Vooral onder de kinderen wordt het feest op veel plekken gevierd. Om het 'nieuwe' feest onder de aandacht te brengen, is het leuk om hier in de klas ook mee te werken. Het thema griezelen/Halloween kan op verschillende manieren uitgewerkt worden.
Doelen:
- De kinderen weten het verschil tussen 'bang zijn' en iets 'spannend vinden'
- De kinderen kunnen hun eigen monster vormgeven in beeld en in bewegingen
boekeninspiratie
Themaplanning 'griezelen'
inrichting van de hoeken
thematafel
De thematafel kun je samen met de kinderen inrichten. Boeken van thuis, knutselwerkjes van de kinderen, gemaakte kralenplanken e.d. Alles kan op de thematafel.
bouwhoek
In de bouwhoek kunnen de kinderen aan de slag met spookhuizen bouwen. Spookhuizen hebben vaak een vorm van een kasteel of oud houten huis. Hang voorbeelden op om de kinderen te inspireren. Rechts is een foto te zien van een spookhuis, gebouwd door kinderen.
pegdolls
Pegdolls kan je als aanvulling gebruiken op de bouwhoek, themahoek, verteltafel, sensomotorische bak en meer.
Watertafel/zandtafel
De watertafel kan gevuld worden met gekleurd water (met ecoline). Zo lijkt het net alsof er een giftige vloeistof in het water zit. De So Low verkoopt in september-oktober leuke Halloween artikelen die gebruikt kunnen worden in de watertafel.
De zandtafel kan natuurlijk ook gevuld worden met zand/rijst. Gekleurde rijst is ook erg leuk met Halloween> Monsters hebben veel kleurtjes, snoepjes hebben veel kleurtjes etc. Daarnaast zou de zand-/rijst- of watertafel gevuld kunnen worden met spinnetjes en/of andere enge figuurtjes.
activiteiten
creatieve activiteiten
1. Overal spinnen
Veel kinderen en volwassenen vinden spinnen griezelig. Vooral als
het er veel zijn. De kinderen maken voor deze crea een achter-
grond voor de watertafel. Plak twee grote witte vellen dik papier
aan elkaar. Laat een aantal kinderen met lijm spinnenwebben
maken op het papier. Als de lijm gedroogd is kunnen ze hier met
ecoline overheen verven. De spinnen maken de kinderen van
papier. Deze plakken ze op de spinnenwebben. Hang het kunst-
werk achter de watertafel en het spel kan beginnen.
2. Monsters drukken
De kinderen gaan monsters afdrukken. Wat heb je nodig:
- Inkt
- glazen of plastic platen
- verfroller (niet zacht maar hard)
Werkwijze:
1. De kinderen rollen het plaatje in met de desgewenste kleur(en)
2. De kinderen maken met een wattenstaafje of satéprikker
een tekening in de inkt. Let op: geen handen op de verf!
3. Tekening klaar? Leg een wit papier op het bordje en druk
goed aan. Rol met de verfroller er overheen.
4. Haal het papier er rustig af. De afdruk is klaar!
3. Griezels tekenen
De kinderen maken griezels uit een spookhuis. Deze tekenen ze
met potloden.
4. Monsters ontwerpen
De kinderen gaan aan de slag met het ontwerpen van monsters.
Hoe zou een monster eruit zien? Lief, gemeen of schattig?
Stappenplan:
1. Vouw een A4 papier dubbel
2. Scheur een figuur uit het dubbelgevouwen papier
3. Vouw het papier open
4. Plak het papier op een A4 papier
5. Bekijk samen met de kinderen het figuur en bedenk waar het
hoofd, de armen en de benen zijn
6. Biedt veel verschillende soorten materialen aan en laat de
kinderen zelf hun monster creëren
Zie vele voorbeelden rechts op de foto's.
5. Kleurenmonsters
Dit is een leuke knutsel als je het boek 'het kleurenmonster' uitwerkt,
maar ook als monsters centraal staan. De kinderen knippen een vorm
uit een kleur karton.. Ze tekenen op dit karton een monster met
zwarte permanentstift. Daarna knipt de leerkracht kleine driehoekjes
in de zijkanten van het monster. De kinderen trekken daarna touwtjes
om het monster heen, door de driehoekjes. Touwtjes aan de achterkant
vastplakken met plakband en klaar!
6. Monsters blazen
Deze knutsel is heel goed voor het oefenen van de mondmotoriek.
De kinderen druppelen met een kwast of pipet ecoline op een dik
wit papier. Met een rietje blazen ze de ecoline weg, waardoor er
verschillende vormen ontstaan. Als de ecoline is opgedroogd, worden
er monsters van gemaakt door met zwarte permanentstift te tekenen
en er oogjes op te plakken. Het leuke van deze knutsel: ieder monster
is anders!
7. Druipmonsters
Voor deze knutsel heb je een kartonnen bekertje nodig en verschillende
kleuren flessen verf. De kinderen druipen met de kleuren verf langs
de bekertjes, zodat de verfkleuren door elkaar naar beneden druipen.
Het duurt best een tijdje voordat het droog is. Als het droog is, kunnen
de kinderen er een monster van maken door er oogjes en een mond op
te maken. In de bovenkant van het bekertje kunnen 'sprieten' gemaakt
worden.
TIP: als de verf aan het druipen en opdrogen is, kun je het bekertje het
beste op een dienblad zetten. Hier blijft een plas verf op liggen. Zonde
om niets mee te doen. Je kunt hier een mooie afdruk op papier mee
maken!
Muziek
Liedje '6 heksen'
Liedje: 'Spoken op zolder'
Lied: de monsterfanfare
Het lied 'monsterfanfare' is afkomstig van de CD 'Swingen als een Kangoeroe' van Jeroen Schippers. Speciaal voor de kinderenboekenweek 2017 is het lied gratis aangeboden. Je kunt het lief hier beluisteren.
rekenactiviteiten
Gooi en bedek - 1 dobbelsteen
Gooi en bedek - 2 dobbelstenen
Gezelschapsspel monsters
Help de monsterslak naar zijn vriend de draak te komen. Maar pas op voor de gevaarlijke obstakels onderweg1
Kralenplanken
In bijna iedere kleuterklas zijn kralenplanken te vinden. Het werken met de kralenplank is goed voor verschillende ontwikkelingsgebieden: de oog-handcoördinatie, de fijne motoriek, de concentratie, creativiteit, fantasie, rekendoelen zoals het tellen van de kralen en taaldoelen zoals het overleggen bij samenwerking met de kralenplank
De kralenplanken die je hier rechts ziet, komen uit het kleuteruniversiteitproject 'het kleurenmonster'. Aan dit project zijn zeven verschillende kralenplanken toegevoegd. Deze is verkrijgbaar via deze link.
De kinderen kunnen ook zelf kralenplanken ontwerpen, met deze app.
taalactiviteiten
Versje 'Het keukenspook'
Elfjes maken
Bij de geknutselde monsters kun je samen met de kinderen elfjes maken. Dit doe je op de volgende manier:
- regel 1 = 1 woord: welke kleur heeft het monster?
- regel 2 = 2 woorden: wat zie je?
- regel 3 = 3 woorden: wat doet het monster?
- regel 4 = 4 woorden: waar woont het monster?
- regel 5 - 1 woord: naam van het monster
Monsterboek
De kinderen kunnen samen een monsterboek maken. Het boek bestaat natuurlijk uit een zelfgemaakte kaft, tekeningen en verhalen. Ieder kind kan een eigen tekening maken met een verhaal dat erbij past. Zo stel je samen een boek samen. Zie voor een voorbeeld de foto's rechts.
Je kunt meer boekoriëntatie erbij betrekken door op het laatst een 'flaptekst' samen te stellen, de pagina's te nummer, een inhoudsopgave te maken en eventueel bronnen erbij te zetten (namen van de kinderen). Als je op school of thuis een boekbinder hebt, is dat natuurlijk helemaal leuk om te doen. Zo maken de kinderen het hele proces van het maken van een boek mee.
Wat weten we al over monsters? - woordveld
Maak een woordveld over wat de kinderen al weten over monsters. Laat ze hier mooie tekeningen bij maken. Je kunt hiernaar terugblikken aan het eind van het thema. Denken de kinderen nog steeds hetzelfde over monsters? Je kunt dit natuurlijk doen met allerlei griezelige figuren, zoals heksen, skeletten, spinnen e.d.