Thuisonderwijs? Ja, thuisonderwijs. Een begrip waar we een aantal maanden geleden weinig tot nooit bij hadden stilgestaan. Maar het is nu de actualiteit, de werkelijkheid, als het gevolg van het Coronavirus. Op dit moment worstelen veel leerkrachten met het thuisonderwijs. We willen de kinderen vanaf een afstand begeleiden, maar we willen de ouders ook niet overladen met materialen, oefeningen en opdrachten. We willen graag weten hoe het thuis verloopt, maar we willen ook de ouders geen volle inbox bezorgen.
Ik zal uitleggen hoe ik thuisonderwijs verzorg in mijn kleutergroep. Ik sta fulltime voor de klas, dus dat betekent dat het volledige thuisonderwijs voor mijn 28 kleuters mijn verantwoordelijkheid is. In het team hebben we een aantal afspraken gemaakt, maar zelf hebben we de vrijheid om het in te vullen zoals wij willen.
Ik zet iedere dag een vlog op onze blog via SchouderCom (een oudercommunicatieapp). Op maandag en vrijdag is dit een voorgelezen of verteld verhaal. Op dinsdag, woensdag en donderdag zijn het activiteiten. Dit is gericht op rekenen, taal en muziek. Een voorbeeld: ik heb een vlog gemaakt over het bouwen van een toren met bekertjes. De bekertjes mogen niet omvallen, en aan het eind tellen we de bekertjes. Wie kan een hogere toren met meer bekertjes bouwen dan juf Kim? Over de dag verspreid krijg ik allerlei foto's en filmpjes binnen van de kinderen. Deze zet ik aan het eind van de dag allemaal bij elkaar in een blog. Op die manier kunnen de kinderen ook van elkaar zien wat ze doen, en raken ze weer door elkaar geïnspireerd. Fantastisch toch?!
TIP: Heb je een logeerbeer? Betrek die bij je filmpjes/foto's. Wij hebben Flip de logeerbeer in de klas. Laat hem regelmatig terugkomen in je filmpjes en foto's. Flip heeft de juf geholpen met koken, hij heeft een appeltaart gebakken, Flip wil het fruit uit de fruitschaal verdelen over zichzelf en de juf. Zo kan je nog veel meer ideeën bedenken!
Daarnaast hou ik contact met de kinderen door met ze te videobellen, via Google Meet. Dit heb ik nu met alle kinderen 1 keer gedaan. Ja, het kost veel tijd. Ja, je zit lang stil. Maar wat krijg je er veel voor terug. Wat is het fijn om die vrolijke koppies weer even terug te zien, die je vrolijk vertellen hoe leuk ze het thuis vinden, maar school en jou toch ook wel missen.
Ook gaan de oudergesprekken gewoon door. Want de kinderen die overgaan naar groep 3 moeten toch nog even besproken worden met de ouders. Vooral de kinderen waar twijfels over zijn. Toch wel gek, een oudergesprek via de laptop of IPad. Maar het kan even niet anders, en ook dit went.
Op deze pagina deel ik materialen met jullie die ik ontwerp voor mijn groep. Deze pagina is wordt dus constant bijgewerkt.
Nu wil ik de kinderen zoveel mogelijk spelend laten leren en ontdekken. Maar we moeten ook even denken aan alle ouders. Zij werken ook thuis door, dus dan is het ook weleens fijn als hun kind even een werkje aan tafel kan gaan doen. Ik wens alle leerkrachten én ouders erg veel succes deze gekke weken, samen staan we sterk!
Reflectieformulier groep 1/2/3
Reflecteren in de klas is altijd belangrijk. Na een kringactiviteit, na een speelwerkles, na het buitenspelen. De hele dag door reflecteer je met de kinderen. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat de kinderen dit thuis ook doen? Daar heb ik een formulier voor ontworpen. Dit formulier kunnen ouders thuis gebruiken om na afloop van de dag met hun kind(eren) de dag te reflecteren en evalueren.
De kinderen kleuren de smiley die past bij hun gevoel van die dag. Dat kunnen natuurlijk ook twee of drie smileys zijn, want je bent weleens verdrietig en blij op één dag. Daarnaast tekenen/schrijven de kinderen wat ze het leukste van die dag vonden, wat ze het moeilijkste van die dag vonden en wat ze die dag hebben geleerd. Aan het eind bedenken ze vast wat ze de volgende dag willen gaan doen. Zo leren de kleuters ook om vooruit te denken.
Dit formulier is overigens ook goed te gebruiken voor groep 3.
Thuiswerkboekje thema seizoenen groep 2
Dit thuiswerkboekje is gemaakt voor groep 2. Ik merk in mijn groep dat de werkboekjes die aangeboden worden op internet, vaak te makkelijk zijn. De kinderen gaan er als een trein doorheen en staan 20 minuten later naast me met 20 gemaakte oefeningen. Ze vragen om uitdaging. Daarom heb ik dit boekje gemaakt voor thuis. Sommige opdrachten zijn wat makkelijker, sommige zijn net een niveautje moeilijker. Voor de beginnende lezers en schrijvers en de goede rekenaars staan er ook leuke opdrachtjes in.