De onderwaterwereld is een interessant onderwerp voor jonge kinderen. Voor vele mensen, ook volwassenen, is een groot deel van de onderwaterwereld nog een raadsel. Daarom is het voor zowel voor kinderen als voor volwassenen interessant om aan dit thema te werken.
Doelen:
- De kinderen weten dat er een wereld onder water is die je niet kunt zien
- De kinderen leren welke dieren er in de zee leven
- De kinderen leren hoe vissen, octopussen, haaien e.d. zich voortbewegen en eten
- De kinderen leren dat er zowel gevaarlijke als niet gevaarlijke dieren in het water leven
- De kinderen leren dat er zoogdieren, vissen en schaaldieren in het water leven
- De kinderen leren wat drijven en zinken is en welke materialen drijven en zinken
boekeninspiratie
inrichting van de hoeken
thematafel
De thematafel richt je samen met de kinderen in. Ze nemen allerlei spullen van huis mee, zoals knuffels, plastic dieren, schelpen, boeken etc.
Themahoek
De themahoek kun je inrichten als échte onderwaterwereld. Wat je nodig hebt:
- Blauwe doeken
- Groen crêpepapier als zeewier
- Blauw crêpepapier als water
- Visjes aan een touwtje om op te hangen
- knuffels van zeehonden, vissen, haaien etc,
- Duikbrillen
Naast de onderwaterwereld kun je een 'kantoortje' maken waar een vissenkaart ligt, een wereldbol, een telefoon en een notitieboek. Daar kunnen de kinderen tekenen/schrijven wat ze hebben gespot onder water.
Zie voor voorbeelden de foto's rechts.
De bouwhoek
De bouwhoek kun je net zoals de themahoek versieren met blauwe doeken, groene en blauwe crêpepapier. Zie voor een voorbeeld de foto rechts. In de bouwhoek kunnen de kinderen een aquarium bouwen of een onderwatergedeelte in de dierentuin. Om de kinderen daarvoor te inspireren moet vooraf een kringgesprek worden gehouden over hoe aquaria eruit zien en wat voor dieren er samen kunnen leven en welke niet. Daarnaast kun je foto's ophangen van verschillende aquaria.
De watertafel
Met het thema 'De onderwaterwereld' kunnen de kinderen erg leuk werken met de watertafel. Verzamel wat plastic onderwaterdieren, kleine grindsteentjes en schelpjes. De kinderen kunnen in een groepswerk een mooie achtergrond maken voor de watertafel. Deze hang je achter de watertafel. Door de watertafel op deze manier in te richten, wordt het rollenspel vergroot. Daarnaast kan het water lichtblauw gekleurd worden met een klein beetje blauwe ecoline.
Zie de foto's rechts voor voorbeelden.
Leeshoek
Als er een leeshoek in de klas aanwezig is, kun je deze opleuken in het thema door groene en blauwe stukken crêpepapier aan het plafond en eventueel de muur te hangen. Leg daarnaast boekjes neer over het thema.
Zie de foto's rechts voor een voorbeeld.
activiteiten
creatieve activiteiten
1. Achtergrond voor de watertafel
Laat de kinderen in een groepswerk een achtergrond maken
voor de zandtafel. De kinderen kunnen waterdieren natekenen,
gebruik hiervoor plastic dieren op plaatjes die ze kunnen
gebruiken ter inspiratie. Zie rechts een voorbeeld van een
achtergrond voor de watertafel. Links de zee, rechts het strand.
2. Een aquarium
De kinderen kunnen een aquarium maken. Hiervoor kan je een
schoenendoos gebruiken en eventueel nog wat grindsteentjes.
Zie rechts een voorbeeld van een aquarium gemaakt door een
kind.
3. Walvissen vouwen
De kinderen kunnen walvissen vouwen. Om het niet alleen een
simpel 'vouwwerkje' te maken, kunnen de kinderen een mooie
achtergrond met bijvoorbeeld ecoline maken en daar de walvis
opplakken. Rechts zie je een poster waar duidelijk de stappen
staan hoe de walvis gevouwen moet worden. Deze kun je
gebruiken op het bord, maar je kunt het ook zelf maken. Dit
helpt de kinderen enorm het zelfstandig uit te voeren.
De walvis moet de 'kleine walvis' uit het boek 'de kleine walvis'
voorstellen. Het is leuk als dit boek eerst is voorgelezen, dan
geeft het meer betekenis aan het werkje.
De onderstaande link verbind je door naar een website waar
ook goed staat uitgelegd hoe de walvis gevouwen moet worden.
4. Druktechniek: monoprint
Je hebt nodig:
- Inkt of plakkaatverf
- 2 rollers per werkje
- wattenstaafjes
- plastic plaatje
Je kiest één of twee kleuren inkt/verf uit en drupt een paar druppels op het plastic
plaatje. Vervolgens rol je de inkt/verf uit met de roller over het plastic plaatje. Je tekent
je lievelings-onderwaterdier met een wattenstaafje in de inkt/verf. Let op: dit mag niet
te lang duren, anders droogt de inkt/verf op. Als je tekening klaar is, leg je voorzichtig
een papier op het plaatje en rolt met de andere roller over de tekening in. Als goed over
alle delen van het papier hebt gerold, haal je de tekening er voorzichtig af. Nu heb je
een drukwerkje gemaakt! De kinderen stempelen de naam van het dier eronder en het
werkje is af!
5. Zeepdruktechniek
Je hebt nodig:
- een bakje
- afwasmiddel
- (blauwe) ecoline
- rietjes
Je mengt het afwasmiddel en de ecoline door elkaar. Voeg eventueel nog wat extra
water toe. Roer goed door met het rietje en maak bellen door te blazen. Tip: oefen met
jonge kinderen eerst het blazen door het rietje zonder ergens in te blazen. Soms zuigen
ze uit reflex en hebben ze een hele blauwe mond...
Blaas grote bellen en druk een papier zachtjes op de bellen. Herhaal dit een aantal keer.
Laat het goed drogen. Nu heb je een mooie zee-achtergrond! Je kunt er nu op knutselen
of tekenen wat je wilt. Wij hebben ervoor gekozen om walvissen en vissen te vouwen en
deze erop te plakken. Je kan ook met een zwarte stift de kinderen laten tekenen.
Eindeloze mogelijkheden!
6. Duikboot
Duik als introductie van deze creatieve activiteit de fantasiewereld van de kinderen in.
Laat de kinderen in de kring allemaal hun ogen dichtdoen. Je vertelt een verhaal over
een duiker. Vraag als we onder water gaan wat de kinderen allemaal zien. Maak een
tocht door de zee. Vervolgens herhaal je in de kring wat voor dieren de kinderen zijn
tegengekomen. Laat ze vertellen. Vervolgens gaan de kinderen aan de slag met het
tekenen. Wat zag je allemaal door het raam van de duikboot?
Muziek
Liedje '10 kleine visjes'
Liedje: 'De kleine walvis'
Het liedje: 10 kleine visjes, kun je gemakkelijk gebruiken om het tellen van 10 tot 0 te oefenen. Het is fijn voor de kinderen, vooral de kleuters uit groep 1, om er een beeld bij te hebben. Hieronder zie je een foto van gekleurde en gelamineerde visjes met getallen erop. Ook tot 20. De reden daarvan is dat de visjes na het leren zingen van het lied toegevoegd kunnen worden in de rekenhoek. Ook de kleuters ui groep 2 hebben dan meer uitdaging.
Het liedje: de kleine walvis kan pas aangeboden worden als de kinderen het verhaal van de kleine walvis goed kennen. Dan begrijpen ze het lied. Dit lied is ook goed te combineren met het vouwwerkje van de kleine walvis. Veel kleuterliedjes zijn snel en hard. Dit lied is wat langzamer. Het is dan ook verstandig om daar aandacht aan te besteden. Het wordt gezongen alsof er iets verdrietigs gebeurd. Bespreek dat met de kinderen. Zo komen emoties ook aan bod.
Taal activiteiten
Woordveld
Voorafgaand of aan het begin van het thema kun je gezamenlijk met de kinderen bekijken wat ze al weten over het thema. Maak hier een woordveld van. Vervolgens zouden de kinderen samen vragen op kunnen stellen over het thema. Wat willen ze leren? Hier kan de leerkracht het programma weer op aanpassen.
Zie rechts een foto van een woordveld over het thema 'De onderwaterwereld'. Hang dit woordveld op een duidelijk zichtbare plek in de klas, zodat er op ieder moment naar verwezen kan worden.
Analyseren verhaal: 'o o octopus'
Nadat je het verhaal 'O o octopus' minimaal twee keer hebt voorgelezen, kan je het verhaal met de kinderen gaan analyseren. Daarin splits je het verhaal in vier onderdelen: wie? waar? probleem? oplossing?
De kinderen bedenken zelf de antwoord op deze vragen. Lees rustig nog een het verhaal door om te weten te komen wie allemaal in het verhaal voorkomen. Wie is de belangrijkste persoon in het verhaal? Waar speelt het verhaal zich allemaal af? Wat waren de problemen die voorkwamen in het verhaal en hoe zijn die opgelost?
Je kan zo'n woordveld gemakkelijk maken via Prowise (een gratis programma).
Versjes
versje: vis
Versje: eb
Bron: Marjan van Sluijs-Kruse
Bron: onbekend