Het thema 'de banketbakker' is een thema dat je gedurende het hele schooljaar in kan zetten. Rond de Sint- en Kersttijd is het éxtra leuk, omdat er dan vele lekkere dingen worden gegeten. Dit thema is specifiek gericht op de banketbakker, dus op 'lekkers'. O.a. het bakken van gebakjes, koekjes, kruidnoten, kerstkoekjes, chocolaatjes komen aan bod.
Doelen:
- Er worden veel lekkernijen door de banketbakkers gemaakt. We komen te weten wat banketbakkers voor lekkers maken
- We komen meer te weten over het proces van het maken van bijvoorbeeld een koekje/kruidnoot/taart
- We leren spelenderwijs wat een banketbakker doet in onze eigen banketbakkershoek.
- Door het spelen in de banketbakkershoek leren we omgaan met hoeveelheden en geld
boekeninspiratie
Inrichting van de hoeken
De banketbakkershoek is erg leuk om samen met de kinderen in te richten. Voorafgaand kan je met de kinderen naar de échte bakker toe die een grote afdeling voor banket heeft. Dit geeft veel inspiratie voor de themahoek in de klas en de kinderen raken gemotiveerd om zelf spullen vanuit huis mee te nemen.
De banketbakkershoek kan de volgende elementen bevatten:
- Een vitrine met gebakjes, donuts en ander lekkers. Lekkers kan o.a. gemaakt worden
door de kinderen zelf. Bijvoorbeeld: gebakjes van geverfde sponsjes.
- Naamkaartjes met prijs voor in de vitrine. Zelf te maken door de kinderen.
- Een kast met alle materialen om banket mee te maken
- Een kassa met bonnetjes om te beschrijven
- Een oven
- Eventueel een rijskast, koelkast (zelf gemaakt)
- Een naambord. Onze banketbakker heette: 'Bakkerij de lekkernij'
- Een telefoon om bestellingen op te nemen
- Een open/gesloten bordje
- Bord openingstijden
- Aanbiedingenbord
Wat de kinderen/leerkracht qua materialen mee kan nemen:
- Een koksmuts
- Schorten
- Taartdozen
- Plastic tasjes
- Ovenhandschoenen
- Gebakjes van hout/plastic
- Gebaksbordjes
- Deegroller
- Garde
- Beslagkom
- Keukenweegschaal
- Maatlepels
- Bakvormen/cupcakevormen
- Receptenboek
- Geprint recept van bijvoorbeeld kruidnoten/pepernoten/kerstkoekjes in de feestmaand
Tips:
1. Je kan er eventueel voor kiezen om een pak bloem en suiker toe te voegen. Maak hier
wel hele duidelijke afspraken over. Bijvoorbeeld: De bloem en suiker mogen alleen in de
beslagkom en bakvorm. Schep alleen met de maatlepels.
2. Zorg ervoor dat er niet té veel materialen zijn. De kinderen maken dan meer rommel
dan dat ze er goed mee kunnen spelen.
3. Maak foto's van de materialen zodat de kinderen weten waar ze alles moeten
opruimen. Dit scheelt veel tijd.
creatieve activiteiten
1. Taart knutselen
Een taart knutselen is een zeer leerzame activiteit, zowel voor de motoriek als de rekenontwikkeling.
De kinderen maken een taart met verdiepingen. De eisen die je eraan stelt kan je per niveaugroep
aanpassen. Bijvoorbeeld: voor de ondergroep een taart met 4 lagen. Verder geen eisen. Voor de
bovengroep een taart met 5 lagen, van groot naar klein én van dik naar dun. Lekker uitdagend! De
kleuren worden benoemd en er worden smaken aan gekoppeld, bijvoorbeeld: bruin = chocolade.
De kinderen kunnen daarna natuurlijk de taart versieren naar keuze. De verschillen zijn erg leuk
om te zien!
2. Knutselen voor de themahoek
Er kan van alles geknutseld worden voor de themahoek. Bijvoorbeeld: een oven, een koelkast, een
rijskast, een naambord etc. Ook lekkernijen om te verkopen in de themahoek zijn gemakkelijk zelf
te maken. Beschilder bijvoorbeeld sponsjes in allerlei leuke kleuren en gebruik ze als gebakjes.
Donuts kunnen ook gemakkelijk zelf gemaakt worden door cirkels te laten tekenen. De middelste
cirkels kunnen de kinderen uitprikken met een prikmat en prikpen. Versieren maar!
3. Bakkersmuts maken
Een bakkersmuts maken is niet zo ingewikkeld als je denkt. De bakkersmuts rechts op de foto
maak je op de volgende manier:
1. Per muts twee stroken wit papier met kniplijnen en niet deze aan elkaar (zie foto hieronder)
2. Knip over alle zwarte lijnen
3. Smeer het onderste randje van de strook in met lijm
4. Plak de strook met het onderste randje op het bovenste randje, precies tussen de zwarte strepen in
LET OP: vouw de strook niet strak! Het moet bol zijn
5. Als alle stroken geplakt zijn, kan de muts opgemeten worden en geniet worden.
6. De muts is klaar!
overige activiteiten
naar de banketbakker
Een uitje naar de bakker mag natuurlijk niet ontbreken tijdens dit thema. Mijn advies is om dit aan het begin van het thema te organiseren. Kijk goed of de bakker in de buurt van de school een flinke banketafdeling heeft. Het thema gaat natuurlijk over banket. Mocht je thema niet alleen over banket gaan, maar ook over brood e.d. dan kan je alle bakkers kiezen.
Een rondleiding achterin de bakkerswinkel is erg waardevol. Hier staan de rijskasten, ovens e.d. Hier zien de kinderen hoe het er écht in een bakkerij aan toe gaat.
Maak na terugkomst een woordveld met de kinderen over wat ze allemaal gezien hebben. Plak er eventueel later foto's bij die je hebt gemaakt tijdens het uitje. De ervaringen zijn zeer waardevol voor het inrichten van en het spel in de themahoek.
een balletje van zoutdeeg maken
Een balletje van zoutdeeg maken is zeer simpel. De kinderen kunnen dit ook goed zelfstandig.
Gebruik:
- 3 kopjes bloem
- 1 kopje zout
- 1 kopje water
De grote van de kopjes maakt niet uit, als de verhoudingen maar kloppen.
Het is een leuke activiteit aan het begin van het thema om te experimenteren met ingrediënten en verhoudingen. Wat gebeurt er als je er te veel water in doet, of te veel bloem? Het is erg leerzaam.
Wat kan je met de balletjes doen:
- wegen; welke is het zwaarst?
- op volgorde van licht naar zwaar/zwaar naar licht leggen
- meten; welke is het grootst?
- op volgorde van groot naar klein/klein naar groot leggen
- beschilderen en gebruiken als kruidnoten/koekjes in de themahoek
leuke downloads
getallenlijn
receptenboek
staafdiagram spel
Zo werkt het staafdiagramspel:
Je prikt in het midden in de cirkel een gaatje. Plaats de cirkel op een karton/stuk hout met een schroef of splitpen erin. Plaats bovenop de cirkel een pijl die je kan draaien.
De kinderen draaien de pijl. De pijl komt op een plaatje terecht. Op hun eigen staafdiagram blad zetten ze een kruis bij het juiste plaatje. Als ze klaar zijn bekijken ze welk plaatje het meest is gedraaid en welke het minst. Zo leren ze vergelijken, de begrippen minst-meest, de cijfers aflezen en het invullen van een staafdiagram.