Het schooljaar is weer begonnen. Dat is goed nieuws, want dat betekent een nieuw thema van BLINK! Dit jaar volgen we groep 7/8 B, met als eerste thema Fantastische Families.
Om leerlingen enthousiast te maken ben ik de eerste week begonnen met de intro-les.
Een beetje een vage les als je het mij vraagt. De naam Franz Ferdinand komt een beetje uit de lucht vallen en wanneer de aanloop van de Eerste Wereldoorlog uitgelegd wordt (in het Engels) kijken de leerlingen me glazig aan.
Ik heb besloten om er een les BLINK geschiedenis uit groep 7 tegenaan te gooien: LES 1 van THEMA 1: de Eerste Wereldoorlog. In deze les wordt de aanloop naar de oorlog duidelijker omdat verbonden overzichtelijker gemaakt zijn. Een aanrader is de eerste aflevering van 'Kleine handen, grote oorlog'.
Terug naar de intro-les van het thema Fantastische Families. We hebben geluisterd naar de verhalen van Franz Ferdinand en Gavrilo Princip. Ik probeer de kinderen zich te laten inleven in beide personen. De kinderen hadden hun mening al snel klaar:
Franz Ferdinand kwam uit een welgestelde familie en werd verliefd op een vrouw die niet goedgekeurd was door zijn familie. Hij was daar vervolgens zo boos over, dat hij niet meer redelijk kon denken. Daarom zou hij niet erg populair onder zijn bevolking zijn geweest.
Gavrilo Princip was een slimme student die verdrietig was, omdat hij niet bij het Servische leger mocht. Om zich te bewijzen schoot hij Franz Ferdinand en zijn vrouw dood. Zo wilde hij laten zien dat hij echt wel een held kon zijn voor Servië.
Om de kinderen een indruk te geven van wat precies de bedoeling van hun onderzoek zou zijn gaf ik ze de opdracht zich in te leven. Dit moeten ze bij de eindopdracht ook doen met een zelfgekozen persoon en diens familie.
Voor dit thema heb ik ervoor gekozen een hele hoek van de klas tot BLINKHOEK te benoemen. We hebben eerst de eisen van het eindproduct besproken. Daarna hebben we besproken wat we ongeveer nodig zouden hebben. De kinderen waren het erover eens dat bij een familie foto's of portretten horen. Dat was immers thuis ook zo. In de BLINKHOEK hebben we lege fotolijstjes (Action) neergezet die de leerlingen zelf kunnen vullen om te laten zien aan welke hoofdpersonen of families zij denken. Ook heb ik boeken op de tafel neergelegd die kinderen meer informatie geven over geschiedenis en cultuur. Op deze manier kunnen kinderen zich beter inleven in de hoofdpersoon.
De kinderen zijn vanaf nu vrij om spullen op te hangen of neer te zetten in de BLINKHOEK. Zo kunnen ze andere kinderen helpen die geen idee hebben wat voor onderwerp ze moeten gaan kiezen voor het eindproduct.
De volgende dag stonden er een aantal fotolijstjes gevuld met verschillende hoofdpersonen.
Volgende week behandelen we de eerste onderzoeksles: Lieve Moeder...
Bekijk onderstaande foto's voor een impressie van de BLINKHOEK.
Heb je vragen, tips of tops? Plaats een reactie!
Reactie plaatsen
Reacties
Dag,
Dank voor je duidelijke en interessante verhaal! Ik ben erg benieuwd welke kunst en cultuur opdrachten je hierbij hebt gekoppeld en eventueel muziek?