Eten en drinken is iets wat we dag in, dag uit doen. Ook in de klas. Dit is dus een onderwerp wat altijd speelt. De kinderen zijn nieuwsgierig naar wat er in een ander zijn/haar broodtrommel zit. Met dit thema kan de leerkracht goed aansluiten aan de belevingswereld van de kinderen.
Eten en drinken is een erg breed thema, je kunt er alle kanten mee op. Op deze pagina worden voorbeelden besproken van de inrichting van de hoeken en materialen/spellen die gebruikt kunnen worden.
Doelen passend bij het thema 'Eten en drinken':
- De kinderen weten waar het eten vandaan komt
- De kinderen leren verschillen in smaak herkennen
- De kinderen weten het verschil tussen groenten en fruit
- De kinderen weten wat zuivel is
- De kinderen weten wat je allemaal kunt eten
- De kinderen weten hoe de supermarkt werkt; eten kost geld
- De kinderen kennen de schijf van vijf en hoe het werkt
boekeninspiratie
Inrichting van de hoeken
themahoeken
Bij het thema 'Eten en drinken' kun je kiezen welke hoek je wilt uitwerken. Dit kan zijn: een restaurant, de bakker, de slager, de groenteboer, de markt en de supermarkt. Dit kan de leerkracht samen met de kinderen besluiten. Op deze pagina wordt de supermarkt en het restaurant uitgewerkt.
themahoek de supermarkt
De supermarkt kunnen de kinderen geheel zelf inrichten. De leerkracht hoeft alleen een doek op te hangen, wat rekjes/kasten neer te zetten en voilá: de kinderen kunnen het inrichten. Rechts boven is de hoek te zien, ingericht door de leerkracht.
Doe een oproepje naar de ouders om verpakkingen mee te nemen van thuis. De kinderen kunnen hier op school zelf een prijsje bij verzinnen en opschrijven en deze plakken op de kast. Ga eens langs bij de Albert Heijn of Jumbo en vraag om wat materiaal. Misschien werkt een bekende in een supermarkt en kan wat spulletjes regelen om mee te spelen. Maak de situatie zo écht mogelijk, door bonnetjes te laten schrijven, geld te gebruiken wat op echt geld lijkt, en rollen te verdelen onder de kinderen. Dan ziet het er na een week uit als de foto's rechts onder.
Tip: Ga met de klas en wat hulpouders eens naar de supermarkt om een rondje te lopen langs alle afdelingen. Sommige supermarkten geven ook rondleidingen. Dit verreikt het spel enorm!
themahoek het restaurant
Ook het restaurant kunnen de kinderen zelf inrichten. Bedenkt eerst wat er belangrijk is in het restaurant. Een praatplaat kan hierbij helpen. Start daarna langzaam met inrichten. In ons restaurant was het volgende te vinden:
- tafels met tafelkleed en stoelen
- keuken gemaakt van tafels
- oven (zelf geknutseld)
- plantje voor op tafel
- gasfornuis (zelf gemaakt)
- pannen
- keukengerei
- bakken met voedsel (groente/fruit/pasta) en een sushisetje
- borden, bekers en bestek (inclusief eetstokjes)
- dienblad
- notitieblok om bestellingen op te nemen
- kookboeken
- balie om af te rekenen
- kassa met geld en portemonnee, inclusief pinapparaat en pinpas
- kleding voor de chefkok, souschef, ober
- rollenkaartjes
- menukaart (zelf gemaakt)
Bouwhoek
Ook in de bouwhoek kun je verschillende kanten uit. De kinderen kunnen bijvoorbeeld een supermarkt bouwen of een grote taart uit de bakkerij. In beide gevallen is het fijn voor de kinderen om wat voorbeelden op te hangen. Deze voorbeelden kunnen de kinderen zelf kiezen. Zie hiernaast voorbeelden van bouwwerken die kinderen hebben gemaakt. De eerste foto is een taart, de tweede foto is de Albert Heijn met laadwagen voor de vrachtauto's en een parkeerdek.
Tip: bij de Flying Tiger hebben ze vaak kleine winkelwagentjes en winkelmandjes. Zet eens zo'n winkelwagentje in de bouwhoek en kijk wat er gebeurt!
Zandtafel (Pastatafel)
De zandtafel kun je ieder thema weer vullen met iets anders. Bij het thema 'Eten en drinken' is het natuurlijk erg leuk als de kinderen kunnen experimenteren met soorten eten en drinken. Zo zou de zandtafel gevuld kunnen worden met rijst of pasta. Rechts zijn foto's te zien met pasta in de zandtafel. Aangevuld met pannen en kookgerei kan dit tot leuk experimenterend spel leiden.
Tip: Rijgen met pasta is ook erg leuk (penne)
Tip: Pasta kun je ook kleuren
Tip: Gebruik lettertjesvermicelli voor meer uitdaging
Activiteiten
Creatieve activiteiten
1. Bord met lievelingseten
Bespreek met de kinderen wat hun lievelings-
eten is. De crea bestaat uit meerdere
stappen: eerst een placemat versieren, dan
op een wegwerpbordje je lievelingseten
knutselen, vervolgens het bordje op je
placemat plakken en bestek erbij maken. Tot
slot boven het bord stempelen wat er op het
bord ligt.
2. Lollies maken
Bekijk verschillende soorten lolly's op het
digibord en bekijk de patronen in de lolly's.
Laat de kinderen een ronde vorm omtrekken
en deze uitknippen. De kinderen maken hier
zelf een patroon in met vorm én met kleur.
Zie het voorbeeld rechts.
3. Stempelen & tekenen
De kinderen stempelen een woord van een van de woordkaartjes
van het thema. Hier maken zij een tekening bij met potlood.
4. Boodschappenlijst
De kinderen maken een boodschappenlijst voor hun ontbijt/diner.
(Evt. in de juiste periode te koppelen aan paasontbijt of Kerst-
diner). Ze moeten uit elke punt van de schijf van vijf iets
zoeken wat ze lekker vinden voor hun maaltijd. Hier zoeken ze
een plaatje van in een reclamefolder. schrijven erbij wat het is
en schrijven de prijs erbij (vooral voor groep 2).
5. De Supermarkt
De kinderen tekenen zichzelf in de supermarkt.
6. Pizza's maken
De kinderen maken een pizza. Trek vooraf zelf een rondje en
laat de kinderen deze uitknippen. Dit is de pizzabodem. De
kinderen knippen en/of scheuren uit stukjes papier de
ingrediënten voor op de pizza, alles wat ze lekker vinden.
7. Man van groente en fruit
Bespreek met de kinderen het schilderij van Giuseppe Arcimboldo:
Portret van Keizer Rudolf II. De man is gemaakt uit groente en
fruit. Erg indrukwekkend voor kinderen. Bespreek de soorten
groenten en fruit en hoe het schilderij opgebouwd zou zijn. De
kinderen gaan daarna zelf aan de slag met het maken van een
schilderij. Je kunt verschillend materiaal aanbieden, maar het kan
natuurlijk ook gewoon met verf. Zie de voorbeelden rechts.
8. Verpakkingen naschilderen
De kinderen kiezen een verpakking uit de supermarkt (kunnen
evt. zelf van huis meenemen) en bekijken deze goed. Zet de
verpakking voor het papier en de kinderen schilderen het na.
Voor groep 2 kan het uitdagend zijn om ook de letters te
schilderen.
9. Restaurant
In het geval dat er in de klas een restaurant ingericht wordt,
kunnen de kinderen zelf een naam bedenken voor het restaurant.
Teken de letters 3D en laat de kinderen deze versieren. Hang
het 'bord' op in het restaurant.
10. Bordje vullen met alles wat jij lekker vindt
Print verschillende soorten eten en drinken uit en laat de kinderen de dingen die ze
lekker vinden uitknippen en op hun eigen bordje plakken. Een extra opdracht: zoek
alleen gezonde dingen uit die je lekker vindt.
11. Eten en drinken gemaakt van scheurpapier
Teken eerst met een potlood de vormen van eten en/of drinken op een groot papier.
Scheur daarna stukjes scheurpapier af, frommel dit tot een balletje en plak het op met
lijm. Vul het hele vak.
Muziek
Wat eten we vandaag?
Wat moet er op mijn pannenkoek?
Dit lied hoort bij het boek: 'Wat eten we vandaag?'. Goed om het auditief geheugen te oefenen. Hierbij kan de leerkracht plaatjes in volgorde op het digibord zetten om de kinderen te helpen herinneren en het liedje te leren.
Pindakaas of hagelslag
Geef mij maar appelmoes
Rekenactiviteiten
'Rad van Fortuin'
Bij de IKEA is een rad te koop, ook wel 'Het rad van fortuin' genoemd. Hier staan cijfers op. Lesidee in het thema 'Eten en drinken':
Print onderstaande kaartjes uit en lamineer deze. Plak onder elk cijfer met klittenband een kaartje, Print daarna de kaartjes nog een keer uit en leg ze in een mandje. Laat de kinderen om de beurt draaien (spel speel je met zijn 2en of 3en). Wanneer een kind een banaan heeft gedraaid, zoekt hij de juiste banaan in het mandje op en doet het in zijn eigen mandje. Als het kind iets draait wat hij al heeft, moet het een beurt overslaan. Het kind wat aan het eind het meeste fruit in zijn mandje heeft, heeft gewonnen.
Voor groep 2 is het spel moeilijker te maken door de cijfers te gebruiken. Een banaan staat bij 3, dus 3 bananen. Daar komen 6 meloenen bij. Hoeveel stuks fruit heb je dan in je mandje?
Staafgrafiek
Tijdens het eten en drinken kunnen de kinderen met elkaar delen wat ze hebben meegenomen in hun broodtrommel. Het eten en drinken wat de kinderen meegenomen hebben kun je op het digibord makkelijk inzichtelijk maken in een staafgrafiek. Zie de afbeelding hieronder. Deze staafgrafiek kun je maken op 'Prowise'. Dit is een gratis onderwijswebsite met allemaal verschillende tools, inclusief het maken van een staafdiagram. Op deze manier leren de kinderen een staafdiagram aflezen en wordt inzichtelijk wat de kinderen mee hebben qua eten en drinken (ook voor de leerkracht handig).
rekenblad sommen
Hier onder staan twee werkbladen waar de kinderen kunnen oefenen met tellen en de rekentaal met bijbehorende symbolen + en =. Er zijn twee niveaus.
niveau 1
niveau 2
Taalactiviteiten
VErsje: Fruit
Versje: Caissière
Boodschappenlijstjes maken
Het is leuk om een uitje te organiseren naar de supermark.t. Het is nog leuker om daar iets te kopen om daar vervolgens in de klas iets mee te maken. Rechts is te zien dat kinderen hun eigen boodschappenlijstje hebben geschreven. Met dit boodschappenlijstje en 10 euro zijn ze in groepjes naar de Albert Heijn gegaan om de ingrediënten te kopen voor het bakken van pannenkoeken. Producten zoeken, lezen van het boodschappenlijstje, betalen aan de kassa, bonnetje vragen en de tas inpakken. Alles deden de kinderen zelf. Onwijs leuke activiteiten waar aan veel ontwikkelingsdoelen tegelijkertijd wordt gewerkt.
menukaart maken
Laat de kinderen bedenken wat zij graag willen verkopen in het restaurant. Verdeel de menukaart in drinken, voorgerechten, hoofdgerechten en desserts (toetjes). Zoek hier afbeeldingen bij en/of laat tekeningen maken. De namen inclusief de prijzen kunnen erbij gestempeld worden. De menukaart kan dan in het restaurant gebruikt worden.
stempelblad moeilijk (eind groep 2)
Een moeilijk stempelblad, geschikt voor eind groep 2. Een stempelblad met alleen plaatjes, zonder voorgeschreven tekst. Er wordt dus verwacht dat de kinderen de woorden zelf kunnen stempelen en de klanken gaan ontdekken. Het gaat om m-k-m en m-k-m-m woorden. Goed articuleren is dus belangrijk.
Ook te gebruiken in groep 3.
De woorden op volgorde:
- ijs
- vis
- vlees
- vork
- sap
Leuke downloads
Fruit- en groentequiz
De Fruit- en groentequiz kan gespeeld worden op het digibord. De kinderen moeten vertellen of het fruit of groente is wat ze zien en de bijpassende letter aanwijzen: de 'f' van fruit en de 'g' van groente. Het spel is ook te spelen op Prowise volgens onderstaande link:
woordkaarten thema 'eten en drinken'
Werkboekje thema 'Eten en drinken'
Fruitsalade maken
Maak samen met de kinderen een heerlijke fruitsalade. Hier leren ze zoveel van! Nieuwe dingen proeven, wat is gezond?, snijden, voorzichtig omgaan met een mes, delen en verdelen en nog zoveel meer. Het is ook nog eens heel lekker!