Kerst is een thema dat ieder jaar weer terugkomt. Het is een hele gezellige tijd. Na de drukte van Sinterklaas is het tijd om de kerstboom te versieren en gezellig de laatste dagen van het jaar door te brengen met elkaar. 's Ochtends de dag beginnen met een mooi verhaal in het donker met een haardvuurtje en de kerstboomlampjes aan. De gezelligste tijd van het jaar.
Doelen:
- Samen het Kerstfeest vieren
- De kinderen weten waarom er Kerst gevierd wordt vanuit verschillende geloven en
standpunten
boekeninspiratie
inrichting van de hoeken
Themakast/thematafel
De themakast of thematafel kan ingericht worden door de kinderen. Er kunnen boeken in staan, spullen van thuis meegebracht door de kinderen en knutselwerken van kinderen. De kinderen kunnen altijd in de themakast kijken en er iets uitpakken om mee te spelen. Dit wordt wel altijd weer teruggelegd. De themakast kan gedurende het thema aangevuld en veranderd worden. Lichtjes geven natuurlijk een knus effect als het 's morgens donker is. Daarnaast staat het kerstdorpje van de Albert Heijn heel mooi op de thematafel. Hang het woordveld erbij en je hebt een mooie thematafel.
Themahoek
De themahoek kan op verschillende manieren ingericht worden:
- Kerstboomverkoop (Soort intratuin)
- Restaurant
- Gezellige schrijfhoek met versieringen waar de kinderen kerstkaarten kunnen maken.
(foto 1)
- Huishoek met een kerstboompje en open haard. De kinderen kunnen zelf hun boompje
versieren (foto 2&3).
bouwhoek
Buiten de blokken uit de Haagsche set is er met kapla goed te werken in dit thema. Hang een aantal foto's op van bv. een kerstboom, een ster, een engeltje e.d. Laat de kinderen aan de slag gaan met het bouwen met kapla en ander constructiemateriaal. Dit kan zowel 2D als 3D. Zie de voorbeelden rechts. De kinderen komen met héle leuke ideeën, onderschat hun creativiteit niet.
Poppenhuis
Het poppenhuis kan een leuke invulling geven aan de kerstperiode. Je bent in de klas bezig met het gezellig maken voor het kerstfeest en thuis hebben de kinderen vast de kerstboom ook versierd. Een mooie manier om deze ervaringen in het spel in het poppenhuis mee te nemen. Van PlayMobil is er een leuk huiskamer set met kerstboom (met lichtgevende lampjes!). Met deze set kunnen ze heerlijk hun thuissituatie naspelen. Zie de foto voor een voorbeeld van het spel.
zandtafel
Rechts: De zandtafel kan je vullen met stro. Hier kunnen de kinderen lekker mee aanrommelen en bijvoorbeeld het kerstverhaal in naspelen. Ik heb hier de afbeeldingen van het Kerstverhaal van Dik Bruna gebruikt. De kinderen kunnen er natuurlijk ook een ander prentenboek in naspelen, of je kan er een gezellig kersttafereeltje van maken.
Onder: De zandtafel is gevuld met kapla, knijpers, dennenappels, houtschrijven, glitters, pakjes, kerstman, kerstbeer en rendier. Goed om aan te rommelen, maar ook om rollenspel uit te spelen,
Verteltafel
Er zijn hele leuke PlayMobil sets te koop van Kerstmis. Je kan voor de verteltafel natuurlijk ook een ander prentenboek gebruiken met zelfgemaakte materialen of het de Dik Bruna afbeeldingen van de foto hier boven gebruiken. Er zijn veel mogelijkheden voor de verteltafel met Kerstmis!
Sensomotorische materialen
Een speelbak gericht op het ontwikkelen en prikkelen van de sensomotoriek. Gevuld met rijst, een kerstman, slingers, dennenappels, knijpers en kapla.
Activiteiten
creatieve activiteiten
1. Kaarsenhouders gelamineerd
De kinderen gaan kaarsenhouders maken. Ze krijgen allemaal een
lange sliert van een lamineervel. Deze slaan ze open. In het vel gaan
ze werken met vloeipapier en glitters. Zodra de kinderen het
hebben versierd, sla je het lamineervel dicht. Zorg ervoor dat
er niets meer uitsteekt aan de zijkanten! Anders gaat het
lamineerapparaat stuk. Doe vervolgens één voor één de
lamineervellen in het apparaat. Rol ze vervolgens op tot een
cilinder en maak het vast met plakband. Schrijf de naam erop<
een (nep!) waxinelichtje erin en klaar! Een gezellig sfeerlichtje voor
tijdens het kerstdiner.
2. Kaarsenhouders van glazen potjes
Ook van glazen potjes kun je hele leuke kaarsenhouders maken. De kinderen
scheuren vloeipapier en plakken deze in het potje. Dit kan ook op de buitenkant van
het potje, dit zal er alleen sneller afvallen. Glitters maken het helemaal af.
3. Sterren in de lucht
De kinderen vouwen een ster van 16 vierkantjes. Onderaan deze
tekst staat een instructievideo. De kinderen versieren de ster
aan beide kanten. Als de ster af is maak de leerkracht er een
gaatje is en rijgt er een touwtje doorheen. De ster kan nu aan
het plafond gehangen worden.
4. De arrenslee
De arrenslee van de Kerstman is stuk. Nu kan de Kerstman de
pakjes niet meer bezorgen bij de kinderen! De kinderen gaan
een oplossing bedenken zodat de Kerstman wel de pakjes bij de
kinderen kan bezorgen. De kinderen tekenen hun idee op papier,
zodat ze de ideeën met de post naar de Kerstman kunnen
versturen.
5. Kerstballen
Deze kerstballen zijn gemaakt met een speciale techniek waar bubbeltjesplastic bij
komt kijken. De kinderen knippen een rondje uit papier, en een even groot rondje uit
bubbeltjesplastic (hier heb je een scherpe schaar voor nodig). Het bubbeltjesplastic
verven ze aan de kant met de bubbeltjes. Hier kunnen natuurlijk meerdere kleuren
bij gebruikt worden. Het geverfde bubbeltjesplastic drukken ze op het uitgeknipte
rondje. Goed drukken, en dan eraf halen. Dan krijg je een mooi effect. Eventueel
glitters erop, en klaar is de kerstbal! Welk aan beide kanten natuurlijk...
6. Kerstballen van klei
Er is een grote kans dat je rond de kerst de letter 'k' introduceert. Dan is dit een mooie
activiteit om hieraan te hangen. Je maakt een platte kerstbal en maakt een gaatje aan
de bovenkant. Met kleigereedschap schrijf je de letter 'k' in de klei en de letter versier
je met strijkkralen. Laten drogen, een touwtje door het gaatje en dan kan de bal in de
boom worden gehangen.
7. Slinger maken
Met de hele klas een slinger maken is natuurlijk véél leuker dan een gekochte slinger
in de boom hangen. Alle kinderen versieren een strookjes papier. Als het klaar is, plak
je ze aan elkaar vast en kan de slinger in de boom gehangen worden.
8. Kerstkaarten maken
Kerstkaarten maken kan op veel verschillende manieren. Op de foto's rechts hebben
de kinderen permanentstift en ecoline gebruikt.
9. Kerstbomen knutselen
Kerstbomen op deze manier maken prikkelt de creativiteit van de kinderen enorm. Alle
resultaten zijn anders. Start met een stuk klei, prik daar een stevige satéprikker is en
laat de kinderen met allerlei soorten materiaal aan de slag gaan.
10. Placemat maken
Hoe leuk is het om zelf een placemat te maken voor het kerstdiner. Veel leuker dan
een kleurplaat! De kinderen tekenen met permanentstift en het met ecoline in. Drogen,
door het lamineerapparaat en je hebt een placemat waar je trots op kan zijn!
Ontwerpactiviteiten
Ontwerpactiviteit 1: Schaap en de kerstman
Doel:
aan het eind van de les hebben de leerlingen nagedacht over een manier om schaap de
bovenste bladeren van de kerstboom te laten versieren.
Benodigdheden:
gedicht (rechts), A3-formaat vellen met daarop de probleemstelling getekend, een
poppenschaapje en een kleine kerstboom.
De les:
Dit is een les onderzoekend leren voor de allerkleinsten. Het gaat erom dat zij
oplossingsgericht nadenken over de probleemstelling. Start de les met een poppenschaapje en de kleine kerstboom. Lees, of het liefst vertel, het gedicht. Maak het probleem in het gedicht visueel door een soort poppenspel te spelen met het schaapje en de boom. Door dit gedicht zowel te vertellen als na te spelen komt het probleem duidelijk naar voren. Vraag vervolgens aan de leerlingen terug wat er zojuist met schaap gebeurd is én wat nu het probleem is. Introduceer nu de opdracht. Laat het A3-vel zien met daarop de tekening. Schaapje en de kerstboom zijn beiden getekend en er moet nog een oplossing komen om schaapje bij de bovenste bladeren te krijgen. De leerlingen krijgen de opdracht om deze oplossing op het vel te tekenen.
*Deze les is bedacht en ontworpen door Juf Petra Mosselman*
Ontwerpactiviteit 2: De slee van de kerstman
Doel:
De kinderen leren tijdens deze les zelf een (technische) oplossing te bedenken voor problemen die zij tegen komen. Tevens kunnen zij aan het einde van de les aan de hand van een probleem een oplossing bedenken en uitvoeren. Deze les staat dichtbij de belevingswereld van de kinderen tijdens de kerstperiode en/of thema kerst.
Benodigdheden:
-Allerlei kosteloos materiaal, denk aan bordjes, lege flessen, flesdoppen, rietjes, bekers, satéprikkers etc.
-Schaar
-Lijm/plakband
-Gekleurd papier
De les:
De kinderen zitten eerst in een kringopstelling, hierna zullen zij in groepjes aan tafel aan de slag gaan. Op tafel liggen alvast de materialen klaar zodat de kinderen gelijk aan de slag kunnen. De kinderen worden verdeeld in groepjes van ongeveer vier kinderen. De les wordt geïntroduceerd door de kinderen een verhaal te vertellen over de kapotte slee van de kerstman. Omdat de slee stuk is gegaan, kan hij de kinderen geen cadeautjes meer brengen. De kerstman vraagt de kinderen om hulp. De leerkracht laat op het bord enkele foto’s zien van de slee van de kerstman. Vervolgens gaan de kinderen in groepjes aan de slag. Zij bedenken eerst een ontwerp, hierna voeren zij deze uit. Aan het einde van de les wordt het ontwerp door de kinderen gepresenteerd. Hierbij vertellen zij wat ze hebben gemaakt en hoe dit de kerstman zou kunnen helpen. Hiermee wordt de les afgerond.
*Deze les is bedacht en ontworpen door juf Merve Özkan*
Muziek
o denneboom
schitter schitter kleine ster
Wist je dat de kerstboom helemaal geen dennenboom is? Het is een sparrenboom!
we wish you a merry christmas
rudolf
kling klokje klingelingeling
kerstboombelletjes
de boom van de kerstman
jeroen
jingle bells
rekenactiviteiten
Recept kerstkransjes
Kaarsen op volgorde leggen van klein naar groot.
Verzamel kaarsen door aan ouders te vragen of zij nog kaarsen thuis hebben die school mag gebruiken. Geef iedere leerling of per tweetal een kaars en leg ze op volgorde van klein naar groot. Begin met de kleinste en vraag daarna aan de kinderen welke kaars en nu zou komen.
Kaarsen op volgorde leggen van dun naar dik.
Werk hetzelfde als bovenstaande activiteit, maar dan van dun naar dik.
De kerstboom versieren met loose parts:
Maak op de tafel met schilderstape een kerstboom en laat de kinderen met loose parts de kerstboom versieren. Ze kun je ook
werken aan het maken van patronen en reeksen.
Tellen, getalbeeld herkennen én meer-minder
Deze boompjes kun je zelf knippen. Je kunt ze natuurlijk ook de kinderen laten maken...
Nog grotere betrokkenheid!
Kerstboom versieren met hamertje tik
Knip kerstbomen uit en maak deze met dubbelzijdig tape of spijkertjes vast aan het bord.
Versieren maar!
Figurovorm kerstboom
Knip uit een groot kartonnen vel een kerstboom. Laat de kinderen de kerstboom versieren met kerstballen met het spel 'figurovorm'. Met dit spel kunnen er van allerlei vormen, cirkels worden gemaakt.